Fakta om tågtrafiken (Jippie!!)

Detta inlägget är skrivit av Fred Van Der Cash, på Cliffhangers begäran.


Kommer ni ihåg året 2006? Det var det året som klimathotet på allvar började tas upp i tv och tidningar. Visst har det varit snack om det från o till tidigare men ingen kan förneka att det blev en stor "nyhet" då och folk började faktiskt försöka leva mer miljövänligt jämfört med innan.


Så nu tänkte jag snacka lite om denna artikel: http://hd.se/skane/2010/07/14/tagstrul-i-alla-vader/


Eftersom enda sedan miljösnacket satte igång 2006 så e det väl inte nån som inte vet att tåg är det överlägset mest miljövänliga sätt att transportera sig på förutom typ gång, cykel o häst o vagn. O just eftersom tåget fick den uppmärksamheten ökade tågresandet enormt det året o fortsatte att göra så. Och just därför älskar media att klaga på tågtrafiken och dom vet inte riktigt vilka dom ska vända kritiken mot. Eftersom tåg är i rampljuset nu så måste man klaga på det, det hände aldrig att dom gjorde före 2006.


Som sagt, media älskar att överdriva allt dom skriver om, vad det än gäller så man måste ta det med en nypa salt. Och visst finns det resenärer som klagar över förseningar, men om vi kollar på statistiken så går drygt ca. 90% av tågtrafiken i Sverige i rätt tid. Och jag tror det är så att förseningar på under 5 minuter inte räknas med i förseningsstatistiken. Jag är inte säker, det kan vara så att det e förseningar under 3 minuter som inte räknas, hursomhelst så e min personliga åsikt att en försening på 5 minuter kan man väl tåla att svälja? Och dom resenärer som då ofta eller ibland blir försenade mer än 5 minuter har givetvis rätt att klaga, ingen tvekan om den saken. Men vad media INTE visar, är alla resenärerna som åkt med dom övriga 90 procent av tågen som faktiskt varit nöjda med sin resa. För dom är tysta om det och tidningarna finner inget intresse i att skriva om det.


När resandet ökar så blir tågen fulla och då e det inte säkert det finns sittplatser åt alla. Så man slänger in fler tåg i tidtabellen på ett redan överbelastat järnvägsnät vilket givetvis gör att förseningar uppstår. Det får inte plats hur mycket tåg som helst på spåren. Skulle ett tåg bli försenat kan det bli domino-effekt på det. Exempel: Säg att du ska köra ett tåg från Helsingborg till Ängelholm och du blir 5 minuter försenad pga att nån resenär trycker upp en dörr som håller på att stängas bara för att hans polare ska hinna med tåget. Om dörren går sönder kan det ta några minuter innan den e fixad, samtidigt som tågpersonalen får en utskällning av killen som pajjade dörren för att dom inte kunde vänta på hans polare. Sen när tåget rullar iväg 5 minuter försent får tågpersonalen ytterliggare utskällningar för att tåget inte gått iväg i tid.


Samtidigt går där ett tåg från Ängelholm mot Helsingborg i rätt tid. Dom ska möta det sena tåget från hbg i ödåkra. Nu får tåget från Ängelholm stå o vänta där 5 minuter pga att tåget e försenat från hbg. Helt plötsligt e där 2 tåg som e 5 minuter försenade. Och så håller det på...


Sen skyller HD i detta fallet på Skånetrafiken, Aftonbladet brukar skylla på SJ. Tyvärr kan inte någon av dom hjälpa att järnvägsnätet i Sverige e för klent. Det är Trafikverkets ansvar (före detta Banverket). Samtidigt e det ju givetvis politiker som väljer hur mycket pengar som ska gå till järnvägen. Skånetrafiken eller SJ eller Veolia, DSB First, Arriva eller vem det nu än e som kör kan inte rå för att det är så. Givetvis bryr sig inte resenärer om varför det blir förseningar eller vems fel det är, men om man ska skylla på någon så se till att du vet vad du snackar om.


Jag har hört folk som önskar en konkurrent till Skånetrafiken, god tanke men det kommer inte hjälpa ett skit. Tvärtom kommer det bara bli värre om vi inte får fler spår. Innan dess bör vi inte trycka ut fler tåg på banan. Och ju fler aktörer det e på banan, ju svårare kan det bli för resenärer att resa. Om du ska resa långt o ska göra tågbyten osv. Ja då kanske du måste ha en biljett för varje tågaktör du reser med, du kanske själv måste pussla ihop var du ska göra dina byten. Är du försenad med det första tåget, kanske det andra tåget inte vill vänta på dig eftersom det e två olika företag o det andra företaget hellre vill ha en god statistik i rättidighet.


/Fred Van Der Cash


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0