Det är ok att hata skolan

Okej, efter att Cash kommit ut ur gaderoben som renodlad mansgris så tänkte jag ta upp något som inte har med saken att göra.

Jag tänkte nämnligen försöka locka en yngre publik genom att skriva ner lite ideer om skolan som jag hade när jag gick där (nu skiter jag nämnligen i vilket eftersom det var ett antal år sedan jag slutade grundskolan)

Detta inlägget gäller inte gymnasiet eftersom det är frivilligt.

Om du hatar skolan så stämplar både föräldrar och lärare dig som problematisk eller diagnostisera dig som "specialelev" och ta dig från dina kompisar i klassen och bli flyttad till obsklass kallad "lilla gruppen" utan vidare förvarning och skickar dig till kuratorn en gång i veckan för att diskutera det dom så fint kallar "koncentrationsproblem" eftersom det går emot PK-Sveriges förvridna världsbild att helt enkelt kalla en unge för dum i huvudet.

Det är inget fel i att hata skolan, det finns ingenting så logiskt som att hata det som du tvingas göra fastän du inte vill, där du blir "lärd" saker som du finner ointressant och inte har något som helst värde när man kommer ut i arbetslivet, saker som skulle ta kål på dig på en vecka om tristess var dödligt.

Dom säger att skolan är till för att lära, hmm jag vet inte men senast jag kollade så var tristess inte den bästa metoden att lära ut med.
Allting ska vara så sjukt stelt och formlöst i skolan, jag ska ge ett par exempel.

Varför får man lära sig om karl XII men inte att meka med en bil (eller i alla fall moped)

Varför får man lära sig detta









men inte om detta










Varför är det enda vi lär oss på musiklektionerna om Mozart och sån skit och inte tex Eddie Meduza.




Svaret är enkelt: DET ÄR INTE POLITISKT KORREKT.

Ve och fasa om elever i grundskolan skulle börja tänka själva.

Tråkigheten är en metod, en strategi att hålla elever i schack.
Ett yttryck som man får höra ganska ofta är: Dagens ungdom bryr sig inte om nånting och sitter bara och spelar tv-spel hela dagarna, på min tid bla bla bla.

DET FINNS EN ANLEDNING TILL DET!!!
Tro fan att man inte orkar bry sig om något när man blir mentalt lobotomerad varje satans dag i nio år. Man får en oändlig massa meningslös smörja uppkört i ansiktet och föväntas bara sitta där med ett stelt leende och bara svälja skiten. Tv spelens värld är idag en klarare verklighet för skolelever än den som presenteras i skolan. Helt otroligt att det inte begås fler självmord under 15 år.  

Nej skolan handlar inte om att lära, skolan handlar om lydnad och respekt gentemot personer med auktoritet.


och NEJ jag är inte anarkist som vill ha totalt kaos överallt, tvärtom, det är klart att elever ska få en utbildning, men inte på detta sättet, detta borde inte ens få kallas utbildning.


Lär ut sanningen istället, och låt eleverna starta bloggar där de gnäller på olika saker utan någon som helst sammanhållning.


PS: Fred van der Cash var mönsterelev, Cliffhanger var det inte.

Vem tror ni skrev inlägget??



// Fred van der Cliffhanger






Kommentarer
Postat av: Endor

Haha, bra inlägg, Cliff... Blir de satta i Lilla Gruppen, brukligtvis pga "konsentrasions svårigheter", så är det ju officiellt utåt till för att hjälpa dem att klara skolan, men de som blir satta i dessa gruppper går oftast ut utan betyg.

2010-07-15 @ 18:07:20
URL: http://endor.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0